Wednesday 28 November 2012

Sekali Lagi!! -part 4








Izzah dan Syahira merenung ke wajah Alia. Senyuman yang diukirkan oleh Alia tidak dapat menutup kesedihan di wajahnya.
“Alia”,panggil Syahirah. Alia menoleh. Matanya sudah berkaca. Sekali lagi Alia menangis.
           


            Alia melepaskan kesedihannya. Tempat ini seolah-olah menjadi saksi segala kesedihan Alia. Hujan yang pada mulanya renyai-renyai kini semakin lebat seolah-olah turut menangisi nasib Alia.
            Alia membiarkan hujan membasahi tubuhnya. Hujan yang semakin lebat dibiarkan. Air hujan sudah tidak dirasai. Alia kehairanan. Mata yang dipejam dibuka dan dia melihat seorang lelaki sedang memegang payung.
            “Alia, masuk kereta abang.”,panggil lelaki itu lantas menarik tangan Alia masuk ke dalam kereta berjenama Lamborghini itu.
            “Lia, kenapa duduk tengah hujan? Kalau Lia sakit macamana?”,penuh prihatin Aiman bertanya.
            “Abang”,Alia memeluk abangnya dan menangis. Aiman terpinga-pinga. Alia nangis? Kenapa? Hati Aiman membuak-buak ingin tahu.
            “Lia, kenapa ni?”,Alia cuma menggeleng-gelengkan kepalanya. Setelah beberapa ketika, Alia berhenti menangis. Alia tahu dia kena kuat. Akhirnya, senyuman terukir di wajahnya yang sembab.
            “Abang, Alia lapar. Jom pergi makan. Alia teringin nak makan Italy food.”,pinta Alia. Aiman melihat Alia dan menganggukkan kepalanya lantas memandu Lamborghini tersebut.
            Aiman cukup kenal dengan adiknya. Kalau dia ada masalah, memang tidak akan diberitahu kepada sesiapa. Dia hanya akan menangis dan kesedihannya akan berkurang jika dia melepaskan tangisannya pada seseorang and then she will be okay.
            Huh,Alia,Alia.


            Fariz yang sedang makan di Cellini’s Italian Restaurant bersama Syifa’ terkejut apabila dia melihat Alia bersama dengan seorang lelaki yang dikenalinya. Dia dapat melihat kemesraan di wajah Alia dan Aiman. Entah kenapa dia terasa marah, tidak senang hatinya melihat Alia berduaan dengan Aiman.
            “Riz, you ni kenapa? Tak sihat ke?”,soal Syifa kehairanan melihat wajah tunangnya.
            “No, jomlah kita balik. I penatlah”,rungut Fariz lalu terus berlalu.




            Fariz menunggu Alia pulang. Jam hampir menunjukkan angka 11 namun Alia masih belum pulang. Fariz merungut. Semakin membara kemarahannnya. Kemudian dia terdengar bunyi kereta berhenti di hadapan rumahnya. Fariz mengintai di tingkap. Dia melihat Aiman membuka pintu kereta untuk isterinya. Kedengaran tawa isterinya membuatkan Fariz semakin marah.
            Alia masuk ke rumah dan dibuka suis lampu. Terkejut dia melihat Fariz berdiri di hadapannya. Hampir sebulan Fariz tidak pulang ke rumah mereka. Kali terakhir Fariz pulang pun hanya untuk meminta persetujuan dia untuk sesuatu yang bakal merenggut hatinya sekali lagi. Alia terus bersetuju walaupun hatinya sakit apabila mengetahui Fariz akan berkahwin dengan kawan baiknya sendiri.  
“Lambat balik?”,dingin suara Fariz.
            “Ha? Oh, tadi shopping dengan kawan.”jawab Alia.
            “Woi perempuan, kau jangan nak tipu aku. Entah dengan jantan mana kau keluar. You said you’re going out with your friends? You think I’m stupid?”kasar suara Fariz.
            “Lia cakap betul. Abang dah sebulan tak balik. Then, abang marah-marah Lia.”,tutur Alia.
            “Oh, berani kau melawan aku. Kau ingat kau tu siapa? Kau tak ada hak nak halang aku nak buat apa pun. Ni rumah aku, so suka hati aku nak buat apa yang aku suka. Perempuan tak sedar diri”,Fariz mencengkam keras rambut Alia. Tudung yang dipakai Alia habis tercabut setelah Fariz menariknya dengan kasar.
            “Abang, sakit”,Alia menjerit. Fariz tersenyum sinis.
            “Eh, aku tak pedulilah kalau kau sakit sekalipun. Kau sedar tak kau tu siapa? Kau isteri aku. Mentang-mentang aku dah lama tak balik, kau boleh suka-suka keluar dengan lelaki lain.”,tengking Fariz.
            “Oh, sekarang baru abang sedar Lia ni isteri abang. Selama ni abang anggap Lia ni apa? Abang ingat Lia ni apa? Lia tak pernah kata-kata apa bila abang keluar dengan Syifa. Malah Lia tak halang pun abang nak kahwin dengan dia. Lia tahu abang terpaksa terima Lia tapi Lia minta sekali ni je beri Lia peluang untuk disayangi oleh suami Lia sendiri”,Alia meluahkan segalanya.
“Kau dengar sini perempuan,aku tak peduli semua tu. Aku tak tau selama aku tak ada kat sini berapa ramai jantan kau dah bawa masuk.
“Lia tak pernah buat kerja macam tu. Lia masih ada pegangan agama. Lia sedar diri Lia ni siapa.”
“Nasib kau sedar. Tapi kau jangan ingat aku akan lepaskan kau semudah itu”,sinis senyuman Fariz. Alia terasa takut dengan pandangan mata Fariz. Fariz menghampirinya dan terus mencempung tubuhnya. Alia cuba meronta-ronta namun pegangan Fariz terlalu kuat.
“Ab…ab…abang nak buat apa?”,tergagap-gagap Alia bertanya.
“Kalau kau boleh layan lelaki lainm takkan suami sendiri kau tak boleh layan”,bisik Fariz di telinga Alia. Alia terpempan. Perasaan takut menyelinap dalam dirinya.
Perlahan-lahan air mata Alia menitis. Fariz terus mencampakkan tubuh Alia ke atas katil. Ditindih tubuh kecil. Alia merayu minta dilepaskan namun tidak diendahkan. Dia tidak rela diperlakukan seperti ini oleh suaminya sendiri.
            “We’ll enjoy this night, my dear wife, Alia”,bisik Fariz perlahan sambil membelai pipi Alia. Alia menangis teresak-esak.
            “Abang, tolong jangan buat Lia macam ni. Lia minta maaf,bang”,rayu Alia namun tidak diendahkan Fariz. Malahan nafsu yang menguasai Fariz membuatkan dia semakin tidak terkawal. Pakaian Alia dikoyakkan dengan kasar. Alia sudah tidak bermaya. Rontaannya makin lemah. Fariz pula tersenyum melihat Alia yang semakin lama semakin lemah. Akhirnya, Alia mulai tidak sedarkan dirinya. Fariz semakin rakus mencumbui Alia.



            Alia bangun keesokan paginya. Fariz sudah tiada. Dia teringat segala yang berlaku. Tidak disangka Fariz sanggup bertindak kejam terhadapnya. Sakit di badannya masih terasa namun tidak sesakit hatinya sekarang ini.
            Alia pantas membersihkan dirinya. Kemudian, dia mendail nombor Izzah. Panggilannya tidak berjawab. Dia mendail nombor Aiman.
            “Assalamualaikum”, Aiman menjawab salam.
            “Eh, adik abang call abang pagi-pagi ni kenapa?”,soal Aiman kehairanan.
            “Abang ambil Lia boleh tak? Lia nak balik rumah ibu”,kedengaran esakan. Aiman hairan.
            “Ha? Oh, boleh. Lia tunggu ye.”,pantas dia menutup phonenya dan terus memandu lamborghininya. Hairan dengan sikap Alia. Alia ada masalah ke?
            Sebaik sampai, Alia terus masuk ke dalam kereta. Tangisannya semakin tidak dapat dihentikan. Tiba-tiba kedengaran di radio kereta itu yang membuatkan hati Alia semakin pilu.
            “Pernikahan CEO FH Holding, Fariz Haiqal bersama tunangnya, Syifa Elya yang merupakan seorang peguam bakal dilangsungkan pagi ini. Pasangan sama cantik sama padan ini melangsungkan persandingan di Hotel Marriot keesokan harinya.
            Alia pantas menekan punat off. Fariz kahwin? Aiman hairan. But Alia?
            “Alia, what’s happen? Fariz kahwin?”,soal Aiman.
            “Lia dah izinkan, abang.”,luah Alia.
            “Lia? What are you doing? What happen to you and Fariz?”,Aiman tidak dapat mengawal kemarahannya. Fariz sanggup menduakan adiknya. Dan dia takkan pernah biarkan adiknya disakiti.
            “Abang, please! Ni masalah Lia. Rumahtangga Lia. Biar Lia yang selesaikan. Lagipun ibu dah tahu. Lia redha. Kalau ini yang boleh buat dia bahagia.”,pinta Alia.
            Aiman pada mulanya ingin mengendahkan permintaan Alia namun adiknya terus merayu lantas mematikan hasratnya. Dipecut kereta Lamborghininya.



            “Ibu”,panggil Alia sebaik tiba di rumahnya. Puan Aira memeluk anak bongsunya. Mengalir air matanya.
            “Lia, ibu minta maaf. Sebab ibu Lia jadi macam ni. Kalaulah ibu tak suruh Lia kahwin dengan Fariz, tentu Lia tak menderita macam ni,kan?”,Puan Aira menitiskan airmatanya. Sebak apabila memikirkan nasib anak bongsunya yang bakal dimadukan oleh menantunya.
            “Ibu, semua ni bukan salah ibu. Lia yang tak pandai jaga rumah tangga Lia. Ibu jangan risaulah, Lia okeykan? Tengok anak ibu yang comel ni. I’m okey,ibu jangan risau ye? Tak mau nangis-nangis. Lia balik sini bukan nak tengok ibu nangis.”,Alia senyum. Diseka air mata yang mengalir di pipi ibunya.Akhirnya Puan Aira tersenyum. Pandai sungguh anaknya mengambil hati. Aiman yang melihat gelagat adiknya hanya menggelengkan kepalanya. Adiknya masih tidak berubah. Manja seperti dulu dan pandai mengambil hati.
           



            Syahirah menemani Izzah untuk ke Butik Rauzah. Hari perkahwinan Izzah makin dekat. Izzah,Izzah, dulu buat acuh tak acuh. Tengok kan dah kelam kabut,rungut Syahirah.
            Teruja Izzah mencuba baju pengantin berwarna ungu itu. Walaupun ianya hanya baju kurung namun tampak menawan untuk Izzah. Izzah sendiri yang meminta baju pengantinnya hanya jenis itu. Dia tahu Izzah cukup mementingkan aspek agama. Walaupun mereka ni taklah syadid sangat tapi cukup diketahui tentang batas-batas seorang wanita.
            “Sya, aku kesian kat Lia”,luah Izzah.
            “Aku pun kesian kat dia. Tak sangka Fariz tu sanggup madukan Alia, dengan Syifa pula. Kau tak nak bagitahu Fira ke?”,soal Syahira.
            “Bukan aku tak nak bagitahu, tapi kau tahulah Syafira tu rapat dengan Syifa. And Fira pun rapat dengan Lia.”,Syahira mengangguk-angguk.
            “Izzah, kalau sakit dia yang dulu datang balik macamana? Aku risaulah. Sekarang ni bukan ada sesiapa pun dengan dia.”,luah Syahira.
            “Trust her. She will be okay.”,Izzah berjalan-jalan sambil matanya meliar di mall itu. Tiba-tiba matanya tertancap pada pandangan yang tidak disenangi. Dilihat tunangnya bersama dengan seorang gadis. Hatinya pilu. Sakit sangat. Dia perlukan penjelasan daripada lelaki itu.




            “Aiman, bawalah tunang Aiman tu makan malam kat sini. Lagipun dah lama ibu tak jumpa bakal menantu ibu.”,wajah bakal menantunya terbayang. Sejuk hatinya apabila Aiman memilih gadis itu. Bertudung labuh, sopan, hormat orang tua, membuatkan hatinya bertambah senang.
            “Jangan risaulah ibu. Aiman dah jemput dia datang makan malam ni.”,tutur Aiman. Alia pula terpinga-pinga.
            “Ibu, apa ni? Abang dah bertunang? Tak bagitau Lia pun. Patutlah abang beriya-iya nak masak.”,rajuk si adik.
            “Ala, bukannya abang tak nak bagitau, baru bertunanglah. Adik abang ni merajuk,eh? Abang ada masakkan makanan kegemaran Lia tau. Tengok ni, chicken chop kegemaran adik”,pujuk Aiman.
            “Eh, ada chicken chop, sayang abang”,Alia mengucup pipi abangnya. Puan Aira hanya tersenyum melihat telatah anak-anaknya.
            Alia ingin mencuit sedikit western food itu namun dihalang abangnya. Berubah wajah Alia.
            “Alia, sabar sikit boleh? Bukannya abang tak bagi makan.”tegur Aiman. Alia ingin membantah namun bunyi loceng rumahnya membantutkan hasratnya. Aiman mengarahkannya membuka pintu.
            Alia merungut-rungut ketika memakai tudung lalu membuka pintu dan dia terkelu. Tetamunya itu juga terkejut.
            “Lia, kau…kenapa kau ada kat sini?”,soal tetamunya itu.
            “Ni rumah aku. Kau buat apa kat sini? Wait, korang jangan bagitau aku yang……”
            “Ye, Izzah tunang abang”,sampuk Aiman. Alia terkejut.
            “Abang tak pernah bagitau Lia,pun. Izzah pun sama. You never tell me that you had engaged with  my brother. How dare you?”,luah Alia.
            “Lia, dengar cakap abang ni. Abang dengan Izzah dah lama bertunang sejak Alia dekat abroad lagi. Abang rasa Lia mesti tak pernah buka emel Lia,kan? Abang dah kirim pasal tu. Abang pelik juga sebab Lia tak cakap apa-apa kat abang, rupanya Lia tak baca.”,Alia terkedu.
            “Sorry ye abang? Erm, Lia laparlah. Jom makan. Izzah, Syira jom. Hari ni abang Aiman aku masak special untuk tunang dia.”,Alia ketawa. Wajah Aiman dan Izzah merah.
            Selesai makan malam, Izzah dan Syahirah meminta diri untuk beredar namun dihalang Alia.
            “Ibu, abang, Lia nak tinggal dengan Izzah boleh tak?”,soal Alia. Izzah dan Syahirah terdiam mendengar soalan Alia.
            “Kenapa Lia nak duduk sana? Kat sini tak boleh?”soal Puan Aira. Satu-satu anak perempuannya, Alia. Sukar untuk dia melepaskan Alia.
            “Erm, bukannya apa, bu. Tempat kerja Lia dekat dengan rumah Izzah. Bolehlah,ibu. Lagipun Izzah kan ada, so ibu tak payah risau. Bolehkan ibu?”pujuk Alia. Puan Aira yang agak keberatan akhirnya setuju.
            “Ibu bagi, tapi Lia janji dengan ibu, Lia kena datang rumah ibu tiap-tiap minggu. Kalau Lia nak apa-apa, Lia telefon je ibu”,pesan Puan Aira.
            “Sayang ibu”,Alia memeluk ibunya.


            Hampir sebulan Alia tinggal bersama Izzah. Esok Izzah akan menjadi kakak iparnya. Tidak disangka masa berlalu begitu pantas. Alia dan Syahirah bersiap-siap ke majlis perkahwinan Izzah. Izzah? Dah tentu dia balik kampong. Kenduri kahwinnya dekat rumah Izzah di Kedah.
            “Lia, jom sarapan.”,ajak Syahirah.
            “Sekejap”,sahut Alia. Sebaik menjengah ke dapur. Bau yang meresap ke dalam hidung Alia membuatkan Alia terasa loya. Perutnya memulas seolah-olah meminta diluahkan isi. Pantas dia berlari ke bilik.
            Syahira yang ternampak Alia ke dapur ingin mengajaknya makan namun tidak sempat apabila Alia terus berlari. Syahira kehairanan. Apa kena dengan dia ni? Syahira mengekori Alia ke bilik air. Terdengar bunyi seperti orang muntah. Alia sakit? 





Maaf kalau n3 kali ni kurang menarik. segala kekurangan harap maaf. Harap dapat komen utk memperbaiki diri ni..

No comments:

Post a Comment

ALL MY DREAM